Fibroidi, također poznati kao maternični miomi, najčešći su ginekološki benigni tumori koji se razvijaju unutar maternične stjenke. Iako su najčešće neškodljivi, mogu uzrokovati različite simptome i zahtijevati liječenje, a navedeno najviše ovisi o njihovoj veličinin i smještaju unutar maternice. U današnjem blog postu, istražit ćemo uzroke, simptome, dijagnozu i mogućnosti liječenja fibroida/materničnih mioma kako bismo vam pružili sveobuhvatan uvid u ovu uobičajenu ginekološku problematiku.

Što su fibroidi/maternični miomi?

Fibroidi/maternični miomi su benigni tumori koji se sastoje od glatkih mišićnih stanica i vezivnog tkiva, a po strukturi su obično tvrde mase.  Razvijaju se unutar maternice, na njenim stijenkama ili u šupljini maternice. Prema njihovom smještaju dijele se na subserozne (na površini maternice), intramuralne (u stjenci maternice) i submukozne miome (unutar šupljine maternice). Veličina fibroida može varirati od sitnih čvorića do većih masa koje zauzimaju prostor u maternici i maloj zdjelici. Miomi se ponekad javljaju pojedinačno, a nekad ih istovremeno može postojati više, čak i preko desetak, a najčešće se javljaju kod žena u reproduktivnoj dobi, između tridesete i pedesete godine života.

Uzroci fibroida/materničnih mioma

Iako točan uzrok fibroida/materničnih mioma nije potpuno razjašnjen, znanstvenici vjeruju da nekoliko čimbenika može doprinijeti njihovom razvoju. Neke od mogućih povezanih faktora uključuju hormonske promjene, nasljednost, prekomjernu tjelesnu težinu i etničku pripadnost. Miomi rastu ovisno o razini estrogena u krvi, a pokazalo se da su osjetljiviji na estrogen u usporedbi s normalnim miometrijem. Miomi se najčešće javljaju tijekom generativnog razdoblja, kada je razina estrogena visoka. Ponašanje mioma se često ne može predvidjeti jer se kod dijela žena ne mijenjaju, kod drugih rastu s vremenom, a kod nekih se mogu čak i smanjiti. Tijekom trudnoće se mogu uslijed povišenih razina estrogena i povećane krvne opskrbe povećavati, iako su zabilježeni i slučajevi regresije mioma u trudnoći. Starenjem žene se povećava rizik umnažanja broja mioma i porasta njihove veličine, što je važno imati na umu obzirom na njihov utjecaj na plodnost i kvalitetu života općenito.

Simptomi fibroida/materničnih mioma

Simptomi fibroida/materničnih mioma mogu varirati ovisno o veličini, broju i položaju tumora. Neki od uobičajenih simptoma uključuju obilna ili produžena menstrualna krvarenja, bolove u donjem dijelu trbuha, poteškoće pri mokrenju i defekaciji, često mokrenje, bol tijekom spolnog odnosa te osjećaj pritiska ili napetosti u zdjelici. U miomima se mogu razviti i sekundarne promjene, poput krvarenja, nekroze ili infekcije koja se može proširiti na okolne organe. Neke vrste mioma, poput pedunkularnih mioma koji su pričvršćeni za maternicu putem peteljke, mogu se zakretati, što može uzrokovati ishemiju i bol. Miomi rijetko maligno alteriraju, a sumnju u zloćudno preobrazbu mogu potaknuti nagli rast mioma i obilna krvarenja, te brzo pogoršanje simptoma.

Treba istaknuti kako je najveći broj mioma relativno malen (do 2 cm), te kao takvi najčešće ne uzrokuju nikakve simptome, već se otkriju na redovitim ginekološkim pregledima.

Dijagnoza fibroida/materničnih mioma

Ako imate simptome koji sugeriraju prisutnost fibroida/materničnih mioma, važno je potražiti medicinsku pomoć. Ginekolog će obaviti detaljnu anamnezu, pregled zdjelice te može preporučiti dodatne dijagnostičke pretrage kao što su ultrazvuk, MRI ili histeroskopija kako bi se potvrdila dijagnoza i procijenio opseg problema. Palpacijskim pregledom može se otkriti povećana maternica s nepravilnostima, a veći miomi mogu biti opipljivi. Za manje miome i potvrdu konačne dijagnoze, obično se koristi ultrazvučna pretraga koja pruža dobru vizualizaciju većine mioma, te omogućuje njihovo točno mjerenje i određivanje točne anatomske pozicije. Korištenje trodimenzionalnog ultrazvuka i Color Dopplera dodatno povećava dijagnostičku točnost otkrivanjem miomatozne krvne opskrbe i točnog mjerenja volumena.

Liječenje fibroida/materničnih mioma

Liječenje mioma je prilagođeno individualnoj situaciji i ovisi o različitim faktorima, uključujući položaj, veličinu, broj mioma, intenzitet simptoma, itd. Ako fibroidi/maternični miomi ne uzrokuju značajne simptome ili komplikacije, liječnik može preporučiti praćenje stanja bez aktivnog liječenja. Tijekom redovitih kontrola, moguće je pratiti veličinu i rast fibroida/materničnih mioma, te detektirati promjene u njihovoj krvnoj opskrbi. Uz konzervativno praćenje, promjene u načinu života poput zdrave prehrane i smanjenja tjelesne težine, vježbanja i redukcije stresa mogu pomoći u smanjenju simptomima. Ako miomi uzrokuju simptome, postoje različite mogućnosti liječenja, uključujući medicinske terapije, kirurške postupke i intervencijske zahvate koje provode radiolozi. Primjerice, hormonalna terapija kao što su oralni hormonski kontraceptivi ili hormonska nadomjesna terapija mogu smanjiti krvarenje i bolove povezane s fibroidima/materničnim miomima. U nekim slučajevima, minimalno invazivni postupci mogu se koristiti za uklanjanje ili smanjenje fibroida/materničnih mioma. U navedene postupke spadaju:

• Histeroskopsku miomektomiju: ovaj postupak se koristi kada se fibroidi/maternični miomi nalaze unutar šupljine maternice. Kroz histeroskop (tanku cijev s kamerom), liječnik uklanja djelove mioma i šalje ih na analizu.
  • Laparoskopska miomektomija: ovaj postupak se koristi kod mioma koji su smješteni bliže površine maternice. Putem laparoskopske kamere se uvedu radni instrumenti putem kojih se miomi odstrane, usitnjuju u trbuhu i kroz malene rezove odstranjuju iz trbuha i šalju na analizu.
  • Uterinska arterijska embolizaciju (UAE): ovaj postupak uključuje umetanje malih čestica u arterije koje opskrbljuju fibroide/maternične miome, čime se blokira dotok krvi radi čega se miomi smanjuju, a simptomi olakšavaju. Navedeni postupak obavljaju malobrojni radiolozi, a nedostatak postupka jest što počesto ne uspije ili se mora ponavljati.

Kad se suočite s dijagnoizom fibroida/materničnog mioma, važno je razgovarati s ginekologom o mogućnostima liječenja. Ovisno o simptomima i željenim ciljevima, liječnik će odabrati najbolju terapiju za vas. U ordinaciji Luetić možete dobiti sve informacije vezane za ženske spolne bolesti i zdravlje reproduktivnog sustava.

Za više informacija o trudnoći, neplodnosti i reproduktivnom zdravlju žene, zapratite nas na InstagramuFacebooku.